زخم عروقی

زخم های عروقی

زخم عروقی چیست و چگونه تشکیل می شود؟

زخم ‌عروقی در‌ اثر مختل ‌شدن مسیر رفت ‌و ‌برگشتی جریان‌ خون در اندام ‌ها بروز پیدا می‌ کند که منجر‌ به زخم ‌عروقی در اندام ‌های ‌تحتانی ‌بدن می‌ گردد.

در حالت‌ عادی خون‌ حامل ‌اکسیژن و مواد‌ غذایی که رنگ‌ روشنی دارد از قلب به ‌وسیله شریان ‌ها به ‌سمت همه ‌اندام ‌های ‌بدن می‌ رود در آن‌ جا پس ‌از انجام تبادلات‌ گازی خون تیره ‌تر توسط ورید به‌ سوی قلب برگشت پیدا ‌می ‌کند.

زخم عروقی
زخم عروقی

مراقبت از زخم های عروقی

در صورت بروز زخم‌ عروقی در پا ها باید مراقبت‌ های لازم به ‌صورت مستمر انجام پذیرد. این درمان ‌ها باید مداومت پیدا کنند چرا که بروز زخم ‌عروقی در اندام ‌انتهایی یک بیماری مزمن به‌ شمار می‌ رود و برای پیشگیری از بروز‌ عوارضی مثل عفونت و… درمان ‌زخم‌ عروقی باید سریعا آغاز شود و به منظور ترمیم ‌زخم ‌عروقی باید مرتباً توسط یک درمان گر زخم عروقی کنترل شود.

علل ایجاد زخم های عروقی

هنگامی‌که دریچه‌ های لانه‌کبوتری دچار ‌آسیب می‌ شوند، خونی که در رگ‌ ها جریان‌ دارد بیشتر می ‌شود و این افزایش‌ جریان ‌خون باعث افزایش فشار نیز می ‌شود که مانع ‌از تبادل ‌مناسب اکسیژن و مواد‌ غذایی به بافت‌ ها و عضله ‌ها می‌ گردد. این اختلال در خون‌ رسانی نهایتاً منجر به آسیب‌ بافتی و تشکیل زخم‌ عروقی می‌ شود.

علائم ابتلا به زخم‌ عروقی

محل ‌های ‌مستعد برای بروز زخم‌ عروقی اندام ‌های انتهایی خصوصاً قسمت ‌های داخل قوزک‌ پا و ساق ‌پا می باشند. یکی از  مهم ‌ترین ‌نشانه‌ های ابتلا‌ به زخم‌ عروقی، تغییر ‌رنگ‌ پوست ‌طبیعی به رنگ قهوه ‌ای متمایل ‌به بنفش می ‌باشد. این تغییر ‌رنگ به‌ واسطه تجمع‌ خون در پا است.

یکی دیگر از نشانه های زخم های شریانی گرفتگی و یا تورم بیش از اندازه پا می باشد. بروز زخم‌ عروقی باعث درد در فرد نمی ‌شود اما نسوج اطراف ‌زخم ممکن‌ است دچار‌ خارش شود و چون این بافت ‌ها خشک و ضخیم می ‌شوند می ‌توانند  بیمار را آزرده ‌خاطر باشند.

یکی دیگر از نشانه ‌ها، بروز ‌عفونت در زخم های عروقی می‌ باشد که باعث چرکی ‌شدن ‌زخم های عروقی و خروج ‌ترشحات از آن می ‌شود.

زخم شریانی
زخم شریانی

دلایل ابتلا به زخم های عروقی

زخم های عروقی می توانند به علت بالا بودن میزان فشار خون و یا دیابت شیرین باشند. همچنین تحرک محدودیت در مفاصل و افزایش سن نیز از دیگر عواملی است که باعث زخم های عروقی می شود. اخیرا نارسایی های کلیوی نیز یکی از عواملی است که باعث می شوند زخم های عروقی در افراد پدید آید.

چه کسانی بیشتر به زخم های عروقی دچار می شوند؟

الف) افرادی که ناچارا مجبور اند مدت‌ زمان زیادی را بی ‌حرکت بمانند.

ب) افراد ‌چاق و کسانی که دچار اضافه ‌وزن شدید هستند.  این موضوع با بررسی شاخص توده بدنی مشخص می شود.

پ) افرادی که دخانیات زیاد استفاده می کنند و همچنین مشروبات ‌الکلی به میزان زیاد استفاده می‌ کنند در معرض مبتلا به زخم های عروقی قرار دارند.

ت) کسانی که سابقه ابتلا‌ به انواع بیمار‌ی ‌های مزمن مثل‌ کلسترول، قند‌ خون بالا و بیماری‌ های تضعیف ‌کننده سیستم ‌ایمنی را دارند.

روش های درمانی

در درمان زخم های عروقی قبل از انتخاب روش مناسب برای درمان، باید با کمک آنتی بیوتیک ها درمان نخستین را آغاز کرد. این نکته نیز قابل ذکر است که این آنتی بیوتیک ها باعث درمان نمی شوند فقط علائم را کم می کنند. در تمامی روش های درمانی تلاش برگرداند گدرش خون مناسب به ناحیه ای است که دچار آسیب شده است.

لیزر تراپی و وکیوم تراپی

لیزر تراپی یکی از روش هایی می باشد که برای درمان و بهبود زخم های عروقی استفاده می شود. این روش باعث کم شدن التهاب های موجود در محل زخم های عروقی شده و باعث بالا رفتن روند ترمیمی می شود. علاوه بر لیزر تراپی وکیوم تراپی نیز وجود دارد که با وارد کردن مقدار زیادی فشار باعث درمان زخم می شوند.

استفاده از اوزون تراپی و آنژیو پلاستی

همچنین اوزون تراپی نیز یکی از مواردی است که در زمینه درمان زخم های عروقی استفاده می شود. یکی دیگر از درمان هایی که مورد استقبال زیادی نیز قرار می گیرد، آنژیو پلاستی است که با کمک بالون های مخصوصی که وجود دارد، راه جراین خون را باز کرده، تا مثل قبل خون شریان پیدا کند.

پس از تمامی موارد بالا اگر هیچ راه درمانی برای زخم های عروقی مورد نظر وجود نداشته باشد، در ابتدا باید از عفونت و بزرگ تر شدن زخم های عروقی جلوگیری کرد و سپس ممکن است دکتر به شما قطع کردن عضو مورد نظر را پیشنهاد دهد.

درمان زخم عروقی
درمان زخم عروقی

مراقبت های بعد از درمان

پس از آن که زخم های  عروقی درمان شد، برای این که از بازگشت آ« جلوگیری شود باید مراقب هایی را به عمل آورد که در ادامه به بررسی آن های می پردازیم:

الف) استفاده از لباس ‌های راحت و گشاد که باعث ‌اختلال در‌ روند جریان ‌خون نشود.

ب) استفاده ‌از جوراب ‌هایی که کش‌ نرم دارند و مانع ‌از  بند ‌آمدن‌ خون و فشار ‌آمدن به عروق ‌موجود در پا می ‌شود.

پ) بهتر ‌است هنگامی‌که در‌ منزل و در‌ حال استراحت به ‌سر می ‌برید به ‌جای نشستن و در هم‌ جمع کردن پا ها آن‌ ها را دراز کنید.

ت) انجام تمرینات‌ مختلف‌ ورزشی برای تقویت‌ عضلات‌ پا هم بسیار کمک ‌کننده است.

ث) کلیه دارو های تجویز‌ شده باید سر‌ وقت و به ‌طور ‌منظم مصرف شوند.

همچنین برای اطلاعات بیشترین می توانید بامشاوران مربوطه در کلینیک زخم دکتر عزتی کمک بگیرید.

انواع کلینیک های زخم                               

برای کسب نتایج ‌مطلوب ضروری‌ است که به ‌سراغ بهترین ‌درمان گر ‌زخم های عروقی بروید، چرا ‌که این فرد مسلماً با جدید ترین متد‌ های درمان و ترمیم ‌زخم های عروقی آشنا است. برای آگاهی ‌یافتن از بهترین‌ کلینیک‌ زخم در‌ تهران فقط کافی ‌است یک سرچ ساده در موتور های جست و جو مثل گوگل داشته باشید. از ‌طریق نتایج ‌جست و جو و نظرات کسانی که قبلاً از خدمات‌ درمانی و مشاوره ‌ای این کلینیک ‌ها استفاده‌کرده ‌اند، می ‌توانید معتبر ترین و بهترین‌ کلینیک‌ زخم را پیدا ‌کنید. برای این‌که بدانید زخم‌ های عروقی شما در چه سطحی‌ است و نیاز مند چه درمان ‌هایی می ‌باشد، کافی ‌است از مشاوره ‌های  کلینیک ‌زخم‌ دکتر عزتی استفاده‌ کنید.

کلام پایانی

بهترین ‌راه برای جلوگیری از بروز زخم‌ عروقی و کند کردن روند گسترش ‌آن، کمک‌ گرفتن از کلینیک‌ زخم های عروقی و یک درمان گر ‌زخم می ‌باشد. با این‌ کار امکان تشخیص‌ زود هنگام انواع زخم ‌های عروقی وجود‌ دارد و می ‌توان خیلی ‌زود آن را درمان و ترمیم کرد. مراجعه به ‌موقع به کلینیک ‌زخم از بروز عوارض‌ نا خواسته پیشگیری به عمل می آورد..

 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *