زخم پا

درمان پای دیابتی

دیابت چیست؟

میزان قند خون بدن توسط هورمون انسولین؛ هورمونی که توسط پانکراس تولید می‌شود کنترل شده و وقتی که غذا می خورید، غذای تجزیه شده و گلوکز وارد جریان خون شما می شوند. انسولین گلوکز را از جریان خون می گیرد و آن را وارد سلول هایی می کند که در آنجا تجزیه می‌شود و به سوخت تبدیل می شود.

اگر شما دچار بیماری دیابت باشید یعنی انسولین کافی ندارید یا انسولین برای دریافت گلوکز از خون و ورود به سلول های شما عملکرد صحیح ندارد. و این موضوع نشان دهنده قند خون بیش از حد می باشد،همه ما میدانیم که بیماری دیابت عوارض و آسیب هایی را به دنباله خودش دارد ،که برای هیچ یک از ما خوشایند نیست. در ادامه به بررسی درمان پای دیابتی می پردازیم.

درمان پای دیابتی
درمان پای دیابتی

بهترین درمان برای زخم پاهای دیابتی

تحمل این بیماری به دلیل عوارض سختی که دارد ، برای هیچ که از افراد خوشایند نیست و قطعا به دنبال پزشکی هستند که این مشکل را برایشان  به بهترین نحو حل کند.

اگر دنبال بهترین مرکز درمان زخم پاهای دیابتی درایران هستید، کلینیک زخم دکتر امیر عزتی واقع در کرج بهترین پیشنهاد درمان فوری با نتیجه عالی برای شماست.

عوارض بیماری دیابت:

این بیماری بر اندام های مختلف بدن اثراتی می گذارد، که مهم ترین آن ها عبارت است از:

1.افزایش فشار خون.

2.آسیب به شبکیه چشم.

  1. آسیب به کلیه ها.

4.آسیب به اندام های انتهایی مخصوصاً پاها.

5.اختلال در سطح چربی های خون.

  1. آسیب به جدارعروق.

7.و افزایش شانس بروز حمله قلبی.

مشکلاتی که دیابت در پا ایجاد می کند

یکی از مشکلات اساسی دیابت و عوارض بدی که روی بدن دارد  ایجاد زخم روی پاهای شماست.

این بیماری باعث کاهش و نارسانی جریان خون اندام ها مخصوصاً در انگشتان و ساق پای شما می شود.

و این آسیب به اعصاب، باعث احساس ناخوشایند درد و احساس ناراحتی، بی حسی و همچنین گزگز و مورمور شدن پاهای شما شده، و در نهایت این مسئله باعث از بین رفتن حس در پاهای شما می شود.

همچنین این آسیب عروقی عصبی می‌تواند مجزا از هم یا به صورت همزمان ایجاد شود. و تمام زخم هایی که شما شاهد آن هستید در نتیجه این موارد است.

هر صدمه‌ای که به پای شما وارد شود دردی از آن را احساس نخواهید کرد اما به راحتی شاهد عفونی شدن پا می‌شوید که این زخم‌ها و عفونت‌ها به سادگی ترمیم نمی شود.متاسفانه در پی این مسئله بیان شده ، در موارد شدید ترو یا آسیب عروقی شاهد ایجاد قانقاریا می‌شویم و منجر به قطع بخشی از پا یا تمام عضو می‌شود. بنابراین برای درمان  هرچه سریع تر این مسئله، باید به پزشکی مراجعه کنید که به درمان فوری بیماری شما کمک فراوانی کند.

چه کسانی در معرض خطر بیماری پای دیابتی  هستند؟

بروز مشکلات پا در بیماران دیابتی که شرایط ذکر شده را دارند خیلی بیشتر است، در واقع شانس بیشتری را به پیشرفت این بیماری می دهند!
شانس بروز مشکلات پا دراین بیماران  با شرایط زیر بیشتر است، و این بیماران دیابتی نیاز به مراقبت های بیشتری دارند:
•افرادی که سیگارمی کشند.
•افرادی که فشار خون بالا دارند.
•افرادی که چربی خون بالا بخصوص کلسترول بالای خون دارند.
•افراد مسن.
•افرادی که سالهای طولانی دیابت داشته اند بخصوص اگر دیابت آنها به خوبی کنترل نشده باشد.
•افرادی که مشکل بینایی دارند.
•افرادی که سیستم مراقبتی خوبی ندارند.
و یا تنها زندگی می کنند.
•افرادی که تغذیه مناسبی ندارند.

زخم پای دیابتی
زخم پای دیابتی

این بیماری چه علائم خطرناکی دارد؟

با توجه به مواردی که بیان کردیم  ممکن است دچار هر یک از علائم ذکر شده شوید، در این زمان اولین کاری که باید صورت بگیرد مراجعه به پزشک معالج خوب و معتبری است که بتواند به بهترین نحو بیماری دیابت و زخم پاهای شما را درمان کند.در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر باید فوراً به پزشک مورد نظر مراجعه کنید:
۱.  احساس تورم، درد و بد شکلی در پاها.

2.بروز و مشاهده ترک عمیق و زخم روی پاها.

3.مشاهده زخم های سیاه رنگ با ترشح یا بدون ترشح.

  1. وجود تغییر رنگ در پاها به شکل کبودی.

روش جلوگیری از تشدید بیماری دیابت

در اولین نکته باید به مراقبت و کنترل پاهای فرد دیابتی بپردازید و این موضوع باید جزئی از فعالیت روزانه بیماران دیابتی باشد بنابراین برای حفظ سلامتی پاهای خود به نکاتی که در ادامه ذکر می شود توجه کنید:

▪︎ از راه رفتن با پاهای برهنه حتی در منزل خود داری کنید.(برای مثال : دمپایی و جوراب بپوشید.)

▪︎ از پوشیدن کفش های پاشنه دار، نوک تیز، تنگ و در کل کفش هایی که به پاهای شما فشار وارد می کنند خود داری کنید.

▪︎ روزانه پاهای خود را با آب ولرم و صابون ملایم بشویید و فراموش نکنید که پاهایتان را به خوبی خشک کنید.

▪︎ در مهم‌ ترین مورد باید توجه داشته باشید که هر روز، پاهای خود را با دقت زیاد بررسی کنید و در صورت مشاهده هر گونه زخم، ترک عمیق و ضایعه های دیگر فوراً به پزشک معالج مراجعه کنید.

▪︎ به صورت روزانه  نبض های روی پا و مچ پای خود را بررسی کنید.

▪︎ هرگونه تورم درد بد شکلی را در پاهای خود مشاهده کردید فورا به پزشک معالج مراجعه کنید.

▪︎ فراموش نکنید هر شب قبل از خواب پاهای خود را به خوبی شست وشو دهید و در نهایت آنها را خشک کنید. سپس با وازلین و یا لوسیون پاهای خود را چرب کنید، به این نکته توجه داشته باشید که هرگز از کرم و لوسیون در لای انگشتان پاهایتان  استفاده نکنید؛ زیرا احتمال افزایش عفونت را بیشتر می‌کند.

▪︎ اگر پاشنه پا های شما ترک ترک و خشک شده است می‌توانید، به آرامی از سنگ پای ملایم در حمام استفاده کنید.فراموش نکنید؛ کشیدن سنگ پای خشن، کندن ترک پا ها با تیغ، چاقو و غیره … فقط و فقط باعث افزایش و تشدید این زخم و عفونت ها می شود.

بیماری پای دیابتی
بیماری پای دیابتی

چگونه روند بهبود بیماری پای دیابتی را تسریع کنیم؟

▪︎ پس از حمام کردن هر دو هفته یک بار، ناخن های پایتان را با ناخن گیر کوتاه کنید.دقت کنید ناخن ها باید مستقیم کوتاه شوند و از حالت زاویه دار کردن ناخن ها خود داری کنید. و برای گرفتن ناخن هایتان از چیزی جز  ناخن گیر مانند قیچی استفاده نکنید!

▪︎ قبل از پوشیدن کفش هایتان حتماً داخل کفش را بررسی کنید، تا جسم خارجی در آن وجود نداشته باشد و یا کفی کفش آسیبی ندیده باشد که موجب ایجاد زخم و خراش روی پای شما شود.

▪︎ جهت حفظ گردش خون در پاهایتان در هنگام نشستن سعی کنید پاها را روی میز یا چهار پایه قرار دهید و آن ها را آویزان نکنید و برای طولانی مدت پاهایتان را روی هم نیندازید.

▪︎ در هنگام استراحت مچ پا و انگشتان پاهایتان را حرکت دهید زیرا این روش، موجب بهبود جریان خون در پاهای شما می شود. فراموش نکنید که باید دارو هایتان را به موقع مصرف کنید و قند خونتان را در محدوده نرمال نگه دارید تا موجب عواقب ناخوشایند نشوید.

▪︎ در صورت مصرف سیگار فوراً  آن را ترک کنید.

▪︎ رژیم غذایی متعادلی داشته باشید واز زیاده روی بپرهیزید.

▪︎ ورزش های سبک و منظم مانند: شنا کردن، دوچرخه سواری و پیاده روی باعث بهبود خون رسانی به پاهای شما می شوند. یادتان باشد از ورزش‌ هایی که، باعث فشار زیاد روی پاهای شما می شوند مانند پریدن، دویدن و غیره … خود داری کنید.

▪ ︎در هنگام ورزش ابتدا نرمش کنید به اصطلاح بدن خود را گرم کنید و هنگام پایان ورزش نیز فعالیت خود را به تدریج، کم کنید و به اصطلاح بدنتان را سرد کنید.

▪︎ همچنین هنگام ورزش حتماً کفش مناسب بپوشید.

▪︎هفته ای یکبار با استفاده از ته خودکار و یک پنبه حس پاهای خود را کنترل کنید.از پوشیدن دمپایی و کفش های جلو بسته و پلاستیکی خود داری کنید، زیرا باعث عدم تبادل مناسب هوا می شود وشانس آسیب به پا را بیشتر می کند.

سخن پایانی

باید از پاهای بیماران دیابتی مراقبت کنید و این مراقبت ها مانع ایجاد عفونت و زخم های شدید در پای بیمار شما می شود.

طبق معایناتی که توسط پزشک معالج انجام می شود، تمام ارگان‌های بدن به خصوص پاها با دقت چک می شوند.

اما تمامی بیمارانی که درگیر دیابت می‌شوند باید جهت پیشگیری از ابتلا به مشکلاتی که ممکن است برایشان به وجود بیاید، جهت مراقبت از پاها ایشان آموزشاتی را ببینند که مانع عوارض این بیماری شود.

اشتراک گذاری
برچسب‌ها:

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *